Ga naar de inhoud
Home » R1 Antwerpen

R1 Antwerpen

UPDATE: 26/06/2024

Door problemen met de freesmachine zijn de nachtelijke freeswerken tijdelijk opgeschort tot 19 augustus 2024. Er wordt een nieuwe planning opgemaakt en vanaf 19 augustus wordt er gewerkt met 2 freesmachines zodat de werken niet teveel vertraging oplopen.

EINDE UPDATE

UPDATE: 17/06/2024

In de week van 17 juni wordt in beide rijrichtingen gewerkt volgens onderstaand regime:
– maandag 17 juni: rijrichting Gent: inname 3 rijstroken vanuit de trage rijstrook vanaf kmp 8,8
– dinsdag 18 juni: rijrichting Gent: inname 3 rijstroken vanuit de trage rijstrook vanaf kmp 8,8 (vervolg van werken maandagnacht)
– woensdag 19 juni: rijrichting Nederland: inname 3 rijstroken vanuit de snelle rijstrook van kmp 7,6 tot 6,4
– donderdag 20 juni: rijrichting Gent: inname 3 rijstroken en vanaf kmp 10 inname van 2 rijstroken
– vrijdag 21 juni: rijrichting Gent: inname 1 rijstrook vanuit de trage rijstrook vanaf kmp 5,9

In de week van 24 juni worden ook enkele opritten en afritten tijdelijk afgesloten (telkens van 23 u tot 5 u):
– maandag 24 juni: rijrichting Gent: afrit naar N1 afgesloten voor alle verkeer
– dinsdag 25 juni: rijrichting Nederland: oprit vanaf N148 Kol. Silvertopstraat en afrit naar Gerard Le Grellelaan afgesloten voor alle verkeer
– woensdag 26 juni: rijrichting Nederland: oprit vanaf A12 (en dus ook Bevrijdingstunnel vanaf A12 en oprit vanaf Gerard Le Grellelaan) afgesloten voor alle verkeer

EINDE UPDATE

UPDATE: 27/05/2024

In de week van 27 mei wordt alle nachten gewerkt op de rijbaan richting Gent:
– van kmp 5,7 tot kmp 8,8 met inname van 2 rijstroken (en nog 2 rijstroken vrij)
– van kmp 8,8 tot kmp 12,3 met inname van 3 rijstroken (en nog 1 rijstrook vrij) tussen 22.30 u en 4.30 u

In de week van 3 juni wordt alle nachten gewerkt op de rijbaan richting Gent met inname van 2 rijstroken (en nog 2 rijstroken vrij).

EINDE UPDATE

UPDATE: 23/05/2024

In de nacht van maandag 27 mei op dinsdag 28 mei wordt gewerkt op de rijbaan richting Gent vanaf kmp 8,8 met inname van 3 rijstroken (en nog 1 rijstrook vrij) tussen 22.30 u en 4.30 u.
Vermoedelijk wordt de daaropvolgende nachten verder gewerkt op de rijbaan richting Gent tot aan kmp 12,2 met inname van 3 rijstroken (en nog 1 rijstrook vrij) tussen 23 u en 4.30 u. Of dit effectief zo is, kan pas op maandag 27/5 worden gecommuniceerd.

UPDATE: 06/05/2024

Tijdens de werken zullen er ook op- en afritten en aansluitingen van en naar andere autosnelwegen afgesloten worden in de buurt waar de werfzone zich bevindt. : Zodra de datums van die afsluitingen bekend zijn, worden die hier gecommuniceerd.

Door conflicten met andere werven wordt er in de week van 6/5 gewerkt op de rijbaan richting Nederland. Op de rijbaan richting Gent is er dan geen hinder.

>EINDE update<

Vanaf 15 april tot begin september 2024 voert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werken uit aan het wegdek van de Ring rond Antwerpen (R1). Tussen de Silvertoptorens op het Kiel en het knooppunt Antwerpen-Oost wordt de NGCS-techniek (Next Generation Concrete Surface) toegepast waarbij fijne groeven in het betonnen wegdek worden geslepen. Door de groeven wordt het rolgeluid gereduceerd. De werken worden ‘s nachts uitgevoerd. Op weeknachten tussen 21 u en 5 u, op zaterdagochtend kunnen de werken duren tot 9 u.

In fase 1 wordt er gewerkt op de rijbaan richting Kennedytunnel. In fase 2, vanaf begin juni, wordt er gewerkt op de rijbaan richting Nederland.

Het aantal rijstroken dat wordt ingenomen, varieert naargelang het tijdstip en de precieze locatie van de werken. Voor het verkeer blijven er meestal twee rijstroken beschikbaar. Soms zal het verkeer over één rijstrook moeten passeren. Dat wordt ten vroegste vanaf middernacht toegestaan en ook maximaal tijdens de verkeersluwere nachten van vrijdag op zaterdag gepland. Tijdens de werken zullen er ook op- en afritten afgesloten worden in de buurt waar de werfzone zich bevindt. Dat wordt ter plekke aangeduid met signalisatieborden.

Gelieve vóór het oprijden van de R1 te gaan verkennen of er 2 rijstroken dan wel 1 rijstrook vrij is, om te vermijden dat het UV zich vastrijdt aan de werfzone. Indien er toch maar 1 rijstrook vrij is, zal het UV moeten wachten op een veilige plaats (bijv. snelwegparking) alvorens zijn reis te kunnen verderzetten.

Je hebt al gestemd!