Ga naar de inhoud
Home » Antwerpen, N180 (thv Muisbroeklaan)

Antwerpen, N180 (thv Muisbroeklaan)

UPDATE 18/06/2024

Fase 5 en 4 zijn afgewerkt. De fasen 3 en 2+1 werden omgewisseld. Er wordt dus eerst gewerkt op de zuidelijke aansluiting en vanaf 26/6 op de noordelijke aansluiting. De principes blijven hetzelfde.

EINDE UPDATE

Door wegenwerken op de N180 Noorderlaan in Antwerpen, bij het kruispunt met de Muisbroeklaan, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk van 27 mei tot en met 16 juli 2024.

Er wordt gewerkt in 4 fasen, maar door conflicten met andere werven, is de oorspronkelijke volgorde omgedraaid. Er werd dus begonnen met fase 5, en fase 1 en 2 worden (samen) als laatste uitgevoerd.

Fase 5 en 4 betreffen een dwarsing van de N180 Noorderlaan tussen kruispunt Muisbroeklaan en de fietsoversteekplaats.
– fase 5: van 27 tot en met 29 mei: inname rijbaan richting noord, verkeer kan in 2 rijrichtingen passeren op de rijbaan richting zuid
– fase 4: van 30 mei tot en met 4 juni: inname rijbaan richting zuid, verkeer kan in 2 rijrichtingen passeren op de rijbaan richting noord

Fase 3, 2 en 1 betreffen werken op de rechterrijstrook van de Noorderlaan (op de rijbaan richting zuid), waarbij de Muisbroeklaan moeilijk bereikbaar wordt. Slechts een van de twee aansluitingen van de Muisbroeklaan blijft open. Het kruispunt wordt uitgerust met verkeerslichten, zodat vrachtverkeer meer ruimte krijgt om de scherpe bocht voorbij het driehoekige middeneiland te kunnen maken. Gewoon vrachtverkeer zal de bocht wel kunnen nemen, maar voor UV zal dat veel moeilijker zijn.
– fase 3: van 5 juni tot en met 25 juni: inname noordelijke aansluiting Muisbroeklaan. Verkeer vanuit het noorden moet voorbij het driehoekige eilandje rijden om dan rechtsaf de Muisbroeklaan in te rijden. Idem voor de beweging vanuit Muisbroeklaan naar het noorden toe.
– fase 2 en 1: van 26 juni tot en met 16 juli: inname zuidelijke aansluiting Muisbroeklaan. Verkeer vanuit het zuiden moet voorbij het driehoekige eilandje rijden om dan linksaf de Muisbroeklaan in te rijden. Idem voor de beweging vanuit Muisbroeklaan naar het zuiden toe.

UV dat in fase 3 de bocht niet kan nemen, zou vanuit het zuiden de aansluiting moeten maken met de Muisbroeklaan. Keren is enkel toegelaten op het kruispunt met de Ekersedijk, aan de ingang van Molenbergnatie, op het kruispunt met de Zomerweg of op het kruispunt met de Göteborgweg. Verder rijden (over de zuidelijke spoorbruggen) is niet toegelaten. Hetzelfde principe geldt voor verkeer dat vanuit Muisbroeklaan naar het noorden wil rijden.

UV dat in fase 2 en 1 de bocht niet kan nemen, zou vanuit het noorden de aansluiting moeten maken met de Muisbroeklaan. Keren is enkel toegelaten op het kruispunt naar parking Goordijk of op het kruispunt met de Ordamstraat. Eventueel kan worden verder gereden om te keren op het kruispunt met de Bellestraat, maar dan moet de 1e noordelijke spoorbrug (net voorbij Ordamstraat) in de rechterrijstrook worden overschreden (voor massa > 60 ton: aan max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug). Verder rijden richting Moerstraat of complex R2 is niet toegelaten, want daar zijn geen keermogelijkheden meer.

LET OP: Overdag en ‘s avonds zijn keerbewegingen op kruispunten NIET toegelaten, gezien de verkeersdrukte op de Noorderlaan. ‘s Nachts tussen 23 u en 5 u kan er wel gekeerd worden en mag de Muisbroeklaan ook achteruit in- of uitgereden worden (door eerst het kruispunt voorbij te rijden).

Als de keerbewegingen niet mogelijk zijn, moet een nieuwe aanvraag met aangepaste reisweg ingediend worden zodat de Muisbroeklaan vanuit de juiste richting kan ingereden worden.

Bij nieuwe aanvragen: gelieve te specifiëren hoe u tijdens fase 3 dan wel tijdens fase 2 en 1 de Muisbroeklaan gaat inrijden, of weer uitrijden. Als die verduidelijking niet in de reisweg staat, zal u een extra vraag krijgen om dit wel te specificeren.