De Waaslandtunnel onder de Schelde in Antwerpen, “de Konijnenpijp” in de volksmond, is gelegen op de gewestweg N49a (Ankerrui). De tunnel uit 1933 is de oudste Scheldetunnel tussen Linkeroever en het stadscentrum van Antwerpen. In beide rijrichtingen is er slechts één rijstrook. De tunnel is 1768 meter lang.
De maximaal toegelaten hoogte voor voertuigen in de Waaslandtunnel bedraagt 4 meter.
OPGELET
Vaste procedure bij sluiting voor regulier onderhoud
Bij regulier onderhoud is de Waaslandtunnel in beide richtingen afgesloten van 20u tot uiterlijk 5u. Het verkeer wordt dan omgeleid via de Antwerpse Ring R1 en de Kennedytunnel.
Tijdens regulier onderhoudswerk blijft in de tunnel doorgang verzekerd voor hulpdiensten.
Als de werkzaamheden vlot verlopen, kan de afgesloten tunnel al op een vroeger tijdstip worden vrijgegeven dan hieronder aangekondigd staat. Tijdens de werkzaamheden checkt u best even de realtime status op de dynamische kaart met verkeersinformatie op de homepage van deze website (klik daar in het menu rechts op ‘wegenwerken’).
De toegang tot de Waaslandtunnel is VERBODEN voor:
1/ doorgaand verkeer
De Waaslandtunnel is een stadstunnel waarin alleen plaatselijk verkeer is toegestaan tussen de wijk Linkeroever en het stadscentrum van Antwerpen. Wie in die zones woont, daar op bezoek gaat of er de plaatselijke horeca wil bezoeken, mag de tunnel gebruiken. Doorgaan verkeer neemt een route via de Kennedytunnel (R1) en de Liefkenshoektoltunnel (R2), want dat zijn meer geschikte Scheldekruisingen.
2/ vrachtvoertuigen met een gewicht groter dan 3,5 ton, uitgezonderd openbare diensten (verkeersbord C23)
Ter verduidelijking: voertuigen zwaarder dan 3,5 ton die ingeschreven zijn als vrachtvoertuig zijn dus niet toegelaten, voertuigen ingeschreven als personenvoertuig (bijvoorbeeld touringcars) zwaarder dan 3,5 ton zijn wel toegelaten in de tunnel.
3/ voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren zoals beschreven in tunnelcategorie E (verkeersbord C24a)
Alternatieven zijn de Kennedytunnel (ADR-verbod voor categorie D), de Liefkenshoektunnel (toltunnel op de R2, geen beperkingen), de brug van Temse (op de N16 Mechelen-St.Niklaas).
4/ voetgangers, fietsers, bromfietsers, landbouwvoertuigen, enz. (verkeersbord F9 autoweg)
Fietsers kunnen als alternatief gebruikmaken van de Kennedyfietserstunnel. Voor voetgangers en stapvoets fietsverkeer is er de Sint Anna-voetgangerstunnel. De Schelde oversteken kan ook met het Sint Anna-veer. Check hier de status van de liften van de fietsers/voetgangerstunnels en de dienstregeling van het veer.
Alle bovenstaande beperkingen staan beschreven in artikel 68.3 en artikel 22 van de Belgische wegcode en artikel 12.3 van het ministerieel besluit van 11/10/1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Veiligheidsmaatregelen in afwachting van totaalrenovatie
De Waaslandtunnel was nooit voorzien op de drukke verkeersstromen die er vandaag doorrijden. Bijkomend zijn de standaarden voor de bouw van een tunnel, de inzichten en kennis ten opzichte van de vorige eeuw ook sterk geëvolueerd.
In het verleden heeft het Agentschap Wegen en Verkeer, dat de tunnel beheert, al enkele risicobeperkende maatregelen ingevoerd, zoals het weren van vrachtwagens en de plaatsing van slagbomen aan de toeritten. In geval van een incident wordt verkeer nu sneller tegengehouden. De maximumsnelheid in de tunnel werd verlaagd naar 30 kilometer per uur en de toegang werd beperkt tot plaatselijk verkeer tussen de beide Scheldeoevers. Navigatiesystemen sturen daardoor geen verkeer meer naar de Waaslandtunnel.
De hierboven vermelde maatregelen garanderen het veilig gebruik van de Waaslandtunnel in afwachting van de grootschalige renovatie die op termijn zal plaatsvinden. Die totaalrenovatie volgt idealiter op de ingebruikname van de nieuwe Scheldetunnel die bouwheer Lantis NV aanlegt ten noorden van Antwerpen in het kader van de Oosterweelverbinding. Die nieuwe scheldetunnel opent ten vroegste in 2030.