Ga naar de inhoud
Home » Oosterweelverbinding

Oosterweelverbinding

Datum: Tot 2030

Status: Gestart

Provincie: Anwerpen

Plaats: Antwerpen

Weg: R1 R2

In en rond Antwerpen werkt Lantis in naam van de Vlaamse overheid aan een betere mobiliteit en leefbaarheid voor de hele regio. Het gaat over meer dan enkel het rondmaken van de Antwerpse Ring. Lantis maakt een nieuwe Stad, waarbij een groot deel van de Oosterweelverbinding in tunnels en diepe sleuven loopt. Boven de tunnels ontstaat een groene long die een enorme ruimte vrijmaakt voor groen, recreatie, fiets- en wandelpaden, sport en spel.

Op deze pagina vindt u een beknopte samenvatting van het Oosterweelproject. Voor meer informatie verwijzen we graag door naar 

www.oosterweelverbinding.be

De Grote Verbinding

De Oosterweelverbinding is een onderdeel van ‘De Grote Verbinding’. ‘De Grote Verbinding’ is het toekomstproject waarmee de Vlaamse overheid bouwt aan een stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. Door Oosterweel te bouwen, wordt de Antwerpse Ring, de R1, volledig rond gemaakt. Er wordt ook verkeersveilige infrastructuur aangelegd die tegelijkertijd zorgt voor een meer leefbare omgeving voor iedereen. De ruimte die vrijkomt, door de overkapping van de Ring, gebruiken we om wijken met elkaar te verbinden, met meer groen en schonere lucht.

Bekijk hier de tijdslijn van de Oosterweelverbinding.

Luchtfoto De Grote Verbinding

Overzicht van de 5 projectonderdelen

1) Linkeroever

Op linkeroever vernieuwt Lantis snelwegen en leggen ze knooppunten opnieuw aan zodat het er veiliger rijden is. Naast de snelwegen worden geluidsbermen en -schermen gebouwd en vergroot het fietsnetwerk met 16 km extra fietswegen en -bruggen. Een nieuwe P+R ondersteunt de broodnodige Modal Shift, waarbij meer verplaatsingen op een duurzame manier verlopen. Er komt nieuw groen en de huidige versnipperde groengebieden verbinden we tot één groot natuurgebied: Ringpark West.

2) Scheldetunnel

Met de Scheldetunnel krijgt u een vierde alternatief om de Schelde te kruisen, naast de Kennedy-, Liefkenshoek- en Waaslandtunnel. De tunnel verbindt linkeroever met rechteroever aan de noordkant van de stad en ten zuiden van de haven. De tunnel is 1,8 kilometer lang, heeft drie rijstroken in elke richting en ook fietsers kunnen de tunnel nemen dankzij een afzonderlijke fietskoker. De bouw van de Scheldetunnel is waarschijnlijk het spectaculairste onderdeel van de Oosterweelverbinding. Een ongezien huzarenstukje!

3) Oosterweelknooppunt

Aan het Noordkasteel, ter hoogte van het kerkje van Oosterweel op rechteroever, komt het Oosterweelknooppunt met op- en afritten naar de haven en het noorden van de stad. Het knooppunt ligt verzonken in het landschap en verbindt de Scheldetunnel met de Kanaaltunnels die aansluiten op de Antwerpse Ring. Daarmee is het een essentiële schakel in het rondmaken van de Ring en het ontsluiten van de haven en het Eilandje.

4) Kanaaltunnels

De Kanaaltunnels verbinden het Oosterweelknooppunt met de Ring. De vier tunnelkokers starten aan het Amerikadok en lopen onder het Albertkanaal. Onder de Noorderlaan splitsen ze in een noordelijke en zuidelijke aansluiting op de Ring.

5) R1-Noord

De grootste metamorfose door Oosterweel komt er ongetwijfeld in het noorden van Antwerpen. De Antwerpse Ring zoals we die vandaag kennen, verdwijnt. Het Viaduct van Merksem breken we af en maakt plaats voor een ingesleufde, dieperliggende Ring die deels overkapt wordt. De Ring verdwijnt uit het zicht en op de vrijgekomen ruimte leggen verschillende projectpartners nieuwe parken aan en extra groen.

Het Toekomstverbond

De leefbaarheids- en overkappingsprojecten

De Vlaamse regering sloot op 15 maart 2017 een Toekomstverbond met de burgerbewegingen en de Stad Antwerpen. Later werd ook de gemeente Zwijndrecht aan het verbond toegevoegd. In het kader van het Toekomstverbond wordt onder meer werk gemaakt van de maximale overkapping van de Antwerpse Ring en projecten die de leefbaarheid in de omgeving van de Ring moeten verbeteren. Sinds september 2017 werkten verschillende ontwerpteams voorstellen uit voor de overkapping van de Ring. Dat gebeurde samen met buurtbewoners en geïnteresseerden, onder leiding van de overkappingsintendant Alexander D’Hooghe.

Uit dat traject kwamen in totaal zeven Ringparken en een Scheldebrug voort. Hiervan vallen vijf Ringparken binnen het projectgebied van de Oosterweelverbinding.

Een volledig overzicht van de Ringparken vindt u hier

Oosterweelverbinding projectzones

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?